TV Nova
Už brzy začnou platit nová pravidla pro řidiče seniory. První povinnou zdravotní prohlídku budou muset absolvovat až v 70 letech, namísto v současných 65. Počet nehod, jejichž účastníky nebo rovnou viníky jsou právě starší lidé, přitom na českých silnicích roste. Včera při srážce dvou aut na Pardubicku zahynuli tři senioři ve věku kolem 80 let.
Ondřej Špalek, redaktor Stalo se to na křižovatce mezi Poličkou a Litomyšlí. Ačkoliv se střetla jen dvě auta, zařadí se tato nehoda mezi nejtragičtější letošního roku.
Markéta Janovská, mluvčí Policie ČR Pardubického kraje Na místě zemřely tři osoby z vozidla Dacia a dvě osoby z osobního vozidla, dva cizinci byli zraněni.
Josef Strašík, mluvčí ZZS Pardubického kkraje Jeden byl letecky transportován do Brna, do traumacentra, druhý byl transportován do litomyšlské nemocnice na chirurgii.
Ondřej Špalek, redaktor Na přehledném úseku vyjížděla dacia řízená dvaaosmdesátiletým seniorem do křižovatky z vedlejší silnice. A vypadá to, že nedala passatu blížícímu se po hlavní přednost. není ale jasné, jak rychle passat jel.
Markéta Janovská, mluvčí Policie ČR Pardubického kraje Okolnosti a příčiny této vážné dopravní nehody jsou předmětem dalšího prověřování.
Ondřej Špalek, redaktor Podle dopravních expertů mohou mít někteří starší řidiči horší odhad rychlosti a vzdálenosti.
Roman Budský, dopravní expert Když ten šofér to podcení, rychlost a vzdálenost auta, a navíc ještě při vjezdu na hlavní není dostatečně razantní při rozjezdu, tak z toho může vzniknout skutečně velmi vážná dopravní nehoda
. Ondřej Špalek, redaktor Starší lidé nepatří mezi nejrizikovější skupiny řidičů. Účastníky či přímo viníky nehod jsou ale čím dál častěji. Třeba loni se za celý rok stalo 7 806 nehod s viníky nad 65 let. Letos jen do konce října už téměř 7 000.
Jozef Bocán, mluvčí Policejního prezidia ČR Je to do jisté míry jistě dáno i tím, jak stárne populace a čím dál tím více starších řidičů usedá za volant.
Ondřej Špalek, redaktor Řidiči v Česku musí na zdravotní prohlídku poprvé v 65 letech. To se ale brzy změní. Od ledna bude první zdravotní prohlídka povinná až v 70 letech a pak každé dva roky. Doklad o zdravotní způsobilosti navíc řidiči nebudou muset vozit přímo u sebe. Případná policejní kontrola si závěry posudku najde v online registru řidičů.
Václav Pláteník, náměstek ministra zdravotnictví /KDU-ČSL/ Předpokládáme, že řidiči budou odpovědní a budou třeba se svým praktickým lékařem konzultovat svůj stav.
Ondřej Špalek, redaktor Podle odborníků je nejdůležitější, aby prohlídky vypadaly tak, jak mají.
Roman Budský, dopravní expert Znám celou řadu lidí, kteří tím prošli a říkali, on mě ani neviděl.
Ondřej Špalek, redaktor Řidičské oprávnění má v Česku více než 7 milionů lidí. Šoférů nad 65 let je přes milion a půl. Kolem 100 000 řidičů je starších 85 let.
televize Nova
Řidiči v důchodovém věku
Česká televize
Přibývá nehod seniorů. Zranitelní jsou hlavně v pozici chodců a cyklistů. Některé srážky přitom sami zaviní. Kvůli nepozornosti i zdravotní komplikacím. Jejich největší chyba: nedáni přednosti v jízdě.
Bohumil Oslík, řidič, provozovatel autoškoly Tak se votáčej celým tělem, jak je návod z Vesničky střediskový.
redaktorka ČT Řidičský průkaz dostal v roce 1965 a celý profesní život učí řídit ostatní.
Bohumil Oslík, řidič, provozovatel autoškoly Je to těžší nátlakem té většinové populace, která sedí za volanty, protože motivem současné doby je spěch.
Natálie Lošková, redaktorka ČT Své žáky proto v autoškole učí hlavně ohleduplnosti. Sám rizika nevnímá, najezdí i stovky kilometrů po Evropě.
Bohumil Oslík, řidič, provozovatel autoškoly Necítím žádné změny, snad tím, že jsem přece jenom starší, tak při delších cestách dělám třeba větší počet přestávek.
Natálie Lošková, redaktorka ČT Dál chce řídit denně, dokud mu to zdravotní stav dovolí. Právě ten je častou příčinou vážných nehod seniorů. Takto v srpnu kličkoval ulicí zmatený a slabozraký senior na Bruntálsku.
svědkyně události On se rozhodl skončit s životem.
Natálie Lošková, redaktorka ČT Před týdnem pak dvaaosmdesátiletý řidič nedal přednost při odbočování a naboural.
Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besipu, Ministerstvo dopravy Složité dopravní situace, kde musí rychle vyhodnotit více věcí najednou, to je těžší v tom vyšším věku. Například odbočování vlevo, volba jízdních pruhů nebo složité křižovatky, kdy tady řidič zvolil vlastně špatnou větev, se vlastně tady dostal už do protisměru
. Natálie Lošková, redaktorka ČT Zároveň ale senioři tvoří víc než čtvrtinu všech obětí na silnicích. Jen letos ke konci října zemřelo na českých silnicích celkem 96 seniorů. Pro srovnání, loni to bylo za celý rok celkem 120, z toho 68 řidičů aut, 17 cyklistů a 35 chodců.
Pavel Špaček, chodec Viděl jsem tady smrťák, že jo, samozřejmě. Ale spíš z druhý strany, protože se domnívám, že někdy i ten chodec je nepozornej.
Natálie Lošková, redaktorka ČT A jindy je chyba na straně řidičů.
chodkyně Jsme málem nepřešli.
Natálie Lošková, redaktorka ČT Jak to, co se stalo?
chodkyně No, jeden zastaví a druhej jede dál, že jo, druhej pruh.
Natálie Lošková, redaktorka ČT Stejně nebezpečné ale mohou být i menší jednoproudé silnice. Třeba na tomto přechodu loni srazila seniora řidička. Devadesátiletý muž nehodu nepřežil. Právě u lidí starších 74 let se riziko úmrtí při dopravní nehodě zvyšuje. Oproti průměru až šestnáctkrát. Snížit ho podle expertů mohou bezpečnostní opatření na silnicích i důsledné lékařské kontroly starších řidičů.
Přidejte odpověď